WDT Speelt Gekkenhuis, to be or not to be van Marieke Nijmanting

In een verlaten ziekenhuis verschuilt een voormalig psychiater, Tecla, zich voor haar pensioen. Ze voelt zich afgedankt en uitgeblust. Dan voegen zich drie vroegere patiënten bij haar. Giel met zijn imaginaire vrienden uit Alice in Wonderland. Hamlet, die zo wordt genoemd omdat ze zo graag uit Shakespeare citeert. En Tankman, de voormalige held die wacht op een nieuwe heldendaad.

Vroeger bewoog Tecla haar patiënten naar realiteit. Nu niet meer, ze is immers met pensioen. Na een leven van beheersing en rationaliteit geeft Tecla zich nu, met haar mannen, over aan een wereld van begoocheling en redeloosheid. Totdat het uit de hand loopt en Tecla zichzelf afvraagt of ze nog langer wil zijn of niet wil zijn.

Het stuk is gebaseerd op een aantal bestaande verhalen: ‘De Neus & Dagboek van een gek’ (Nikolaj Vasiljevitsj Gogol), ‘Alice in Wonderland’ (Lewis Caroll), ‘Hamlet’ (William Shakespeare) en ‘Confiteor, ik beken’ van Marieke Nijmanting zelf.

Regie: Karin Schardt
Licht en techniek: Vital Robat

Spel: Arnold Bregt, Maaike van Damme, Gerda van ’t Land, Sander van Leeuwen, Lieselotte Nooyens, Merel Rot, Esther van der Schouw en Ine Wiebenga.

Speeldata:
Vrijdag 13 mei, zaterdag 14 mei, donderdag 19 mei en zaterdag 21 mei 20.30 uur.
Zondag 22 mei 14.30 uur.

Theater de Wilde wereld, Burgtstraat 1, 6701 DA Wageningen

Reserveren 

Tickets

Gereserveerde kaarten uiterlijk 15 minuten voor aanvang van de voorstelling ophalen.
Entree: € 11.50, pashouders en studenten € 7. Plus reserveringskosten.

Toneelvereniging WDT speelt in maart 2022 een voorstelling met drie korte toneelstukken: ‘Het smalle pad door de waanzin’, ‘Oscar en zijn moeder’ en ‘Spes Bona’.

Het smalle pad door de waanzin
Door Marijke Schermer
Een avond in de krochten van het ministerie van Volksgezondheid. Een persconferentie, een spoeddebat, een relletje over geld en een uitnodiging voor een talkshow vormen de schaduwen op de achtergrond. Op de voorgrond de broeierige verhoudingen tussen het voetvolk. We leren de ministers en zijn ambtenaren beter kennen en er daalt er iets van melancholie en liefde over de waan van de dag.

Oscar en zijn moeder
Door Jibbe Willems
Over de haat-liefde verhouding tussen een zoon en zijn moeder. Sinds de dood van zijn vader woont zijn moeder bij Oscar, hij heeft toch ruimte zat. Haar aanwezigheid werkt echter verstikkend op hem, dus er zit maar een ding op: een plek in een verzorgingshuis voor haar zoeken.

Spes Bona
Door Toon Tellegen
Twee vrouwtjes aan het eind van hun dagen. Ze zien elkaar graag maar haten elkaar ook. Ze kunnen niet met en niet zonder elkaar.
In korte scènes komen hoogten en dalen van het leven voorbij, woede, jaloezie, ergernissen, verdriet maar ook liefde voor elkaar en het leven.
Soms een gevecht op leven en dood, waarbij het recht op doodgaan wordt bevochten. Of een galgenmaal dat met veel gelach wordt bereid. Vier actrices spelen de twee rollen waarbij ze om beurten toeschouwer of speler zijn en soms loopt dat door elkaar als een spiegel.

Regie: Annemiek Verhoeven
Licht en techniek: Vital Robat

Spel: Els Ausema, Marieke Griffioen, Heleen Hendriks,
Mart Kaper en Didi de Vries

Speeldata: zaterdag 12, woensdag 23, vrijdag 25 maart, donderdag 7 april en vrijdag 8 april 20:00 uur.
Zaterdag 19 en zondag 20 maart zijn helaas afgelast.
Vrijdag 25 maart is uitverkocht.
Woensdag 23 maart, donderdag 7 april en vrijdag 8 april zijn extra speeldata.

Theater de Wilde wereld, Burgtstraat 1, 6701 DA Wageningen

Reserveren: via het onderstaande formulier.
Gereserveerde kaarten uiterlijk 15 minuten voor aanvang van de voorstelling ophalen. Aan de kassa kun je alleen pinnen, niet contant betalen.
Entree: € 12.-, pashouders en studenten € 7,50.

Henk Vink, oude-speler van de WDT is overleden. Henk heeft de laatste jaren in een aantal mooie producties van de WDT gespeeld, zoals hier op de foto tijdens ‘Jossen’. De bijdrage van Henk tijdens voorstellingen en repetities was uniek. Hij was altijd in staat om zijn rol mooi neer te zetten en dat deed hij op geheel eigen wijze. Onze gedachten gaan uit naar zijn vrouw en dochter.

2021 begon met een online nieuwjaarsborrel. De repetities liepen vanaf eind 2020 ook alleen online door. Voor de eenakter-productie verliep dat zo goed dat er in mei een bijzondere online voorstelling was voor de leden. Toen in september 2021 de theaters weer open gingen kon de productie Krapps laatste band en Limbo worden gespeeld voor een volle zaal in de Wilde Wereld.

Limbo

Marijke Schermer (1975) schreef de roman Noodweer 2016 en Liefde, als dat het is (2019). Ze is in 1998 afgestudeerd aan de toneelschool in Arnhem.

Limbo heeft zij geschreven in 2018 in de maanden voor de Boekenweek waarin het thema “Moeder de Vrouw” tot veel commotie leidde. 

Mary en Mary stierven in 1850 en 2021, op dezelfde datum, op de dag af even oud, op dezelfde plek en onder dezelfde gruwelijke omstandigheden. En nu zijn ze hier, waar dat dan ook is. Het lijkt op geen enkele andere plek die ze kennen, maar zijzelf lijken wel vertrouwd veel op zichzelf. Dan klinkt er een stem: er is sprake van een administratieve fout. Dezelfde dood is per abuis tweemaal uitgereikt. De stem spoort Mary en Mary aan hun tweeling-schap nader uit te pluizen.  Limbo is een zoektocht naar universele vrouwelijke kracht. Over hoe vrouwen leven en sterven. Groots lijden en smartelijk huilen worden afgewisseld met trivialiteiten. Een klaagzang gaat over in een redevoering. Grappen, spraakverwarringen en misverstanden blazen lucht in dit niemandsland tussen dood en leven, in een stuk dat laveert tussen absurdisme en activisme.

Zes vrouwen spelen alle rollen, aangegeven door een hoofddoek of sjaal, doek of koptelefoon, of een simpel rekwisiet. En de stem (is het God?) is alleen te horen.

Rolverdeling:

Mary 1: (vermoord in 1850) Els Ausema, Heleen Hendriks en Jasmijn de Lijster,
Mary 2: (vermoord in 2021) Gerda van ‘t Land, Ine Wiebenga en Lilian Hendriks,
Ophelia: Jasmijn
Jeanne d’Arc: Ine
Bernadette: Heleen
Drie Johanna’s: Els, Heleen en Gerda
De Moeder: Els
God: Arnold Bregt

Regisseur: Annemiek Verhoeven

Techniek en licht: Vital Robat

Krapps Laatste Band is een kort stuk van de Ierse schrijver Samuel Beckett, voor het eerst opgevoerd in 1958. Oorspronkelijk als hoorspel geschreven, later opgevoerd met een bandrecorder, cassettebandjes en nu kijken we mee via een laptop. Een man alleen, kijkt terug op zijn leven. Eet bananen en drinkt te veel. Rommelt in dozen op zoek naar een tape of band. Zijn hele leven heeft hij tapes/banden opgenomen waarop hij vertelt over wat hem bezighoudt. Hoogdravend, maar ook poëtisch. Vol metaforen over het leven.

Een herinnering blijft terugkomen. Het verhaal over een liefde. Het moment in zijn leven waarom het draait, of toch niet. Want de oudere Krapp heeft ook het nodige commentaar op zijn jongere ik. Die de toeschouwer nu ook eens ziet, waardoor het contrast tussen de twee werelden nog groter wordt en het gemis en de heimwee ook visueel te zien is. Wij kijken en luisteren een avond met hem mee, naar een oude ontevreden man en zien zijn jongere ik. Woede, verbijstering en heimwee wisselen elkaar af. 

Spelers: Arnold Bregt en Mart Kaper

Regisseur: Annemiek Verhoeven

Techniek en licht: Vital Robat

Voorstellingen op 16, 17 en 24 september ’21 aanvang 20:30 uur. en 19 en 26 september ’21 matinee aanvang 15.00 uur.

Theater De Wilde Wereld, Burgstraat 1, 6701 DA  Wageningen